Sunday, September 30, 2007

En varm trikketur på en kald høstkveld

Jeg opplevde en ny situasjon i dag, en ny side ved en by som jeg mener er fylt med kalde mennesker. Ikke fysisk kalde som man så lett kan bli i disse kjølige høstdager, men innesluttede og lite sosiale i forhold til mennesker man ikke kjenner. Det er nemlig ikke bare en myte at folk i nord har denne kalde siden, og det er kanskje ikke så rart når man tenker på hvor lite fysisk kontakt man får med sine medmennesker og naboer når man største parten av året er polstret og pakket inn som om man skulle på polferd. Ja, det er jaffal ikke langt fra sannheten. Men i dag opplevde jeg altså en ny tilstand. Det var bursdagsfeiring hos en venninne i Bærum og jeg valgte å tilbringe kvelden der. Da de andre nærmere midnatt valgte å sette kursen mot Bærums ”fantastiske” uteliv, fant jeg ut at jeg heller ville dra hjemover. Jeg satte kursen mot trikken og fant meg et ledig sete da jeg kom meg ombord. Det var lite folk, men det passet meg egentlig bra. Desto nærmere sentrum vi kom, desto flere folk kom det også på. Ganske logisk ettersom det var lørdag kveld og nærmet seg ”dra på byen”-tid. Disse fakta vil da også si at det var alkohol inne i bildet, som det seg hør og bør være når man skal gjøre byen utrygg på en god lørdag. Jeg tror kanskje det var denne alkoholen som var årsaken til den hittil ukjente situasjonen som oppstod. For på en relativt kald og regnfylt høstdag i dette nordlige land begynte nemlig folk å snakke med hverandre. Ikke på den måten som man skulle tro, sånn venner snakker med venner, men man snakket nå altså med fullstendig ukjente folk. Folk man ikke hadde sett før og trolig heller aldri kom til å se igjen. Skjønt man aldri skal si aldri, med tanke på hvor liten denne byen faktisk er. Det var en koselig opplevelse. En situasjon som gav meg tro på at vi ikke helt kan gi opp å bli kjent med nye mennesker, selv om man vanligvis opplever menneskene man møter på gata som innesluttede og kalde. Jeg tror rett og slett at jeg skal begynne å kjøre mer trikk på lørdagskveldene :)

2 comments:

Anonymous said...

Merkelig hvordan vi frosne nordboere tiner opp etter et par glass med noe alkoholholdig...:)

Eller er det bare helgestemningen som får oss i den modusen tro?

Håper du får en fin helg på trikken:)

Anonymous said...

Vivian.
Nå er det over et halvt år side du blogget...
På tide å oppdatere kanskje?