Monday, May 26, 2008

Frøken Verdensmester

Jeg liker egentlig ikke at folk skryter seg selv opp i skyene og fremstår som de reneste geniene. Det er utrolig hva folk blir verdensmestere i når de forteller historier og legger ut om hva de kan og hva de har oppnådd. Likevel skal jeg til å gjøre akkurat det samme selv nå. Jeg er nemlig verdensmester i å utsette..

Ja, det er helt sant. Jeg utsetter det meste jeg kan utsette. Klesvasken tas aldri før skapet er tilnærmet tomt, jeg tar aldri ut søpla før den nesten renner over og jeg vasker ikke gulvet før jeg kan se at det er skittent. Dette høres da kanskje til en viss grad normalt og uskyldig ut tenker du, men jeg kan fortsette jeg..

Posten tas kanskje inn annehver dag. Hvis jeg gidder å gå ut akkurat den dagen da. Alle brev som ikke ser spennende ut (les: alt fra banken, lønningsslipper, osv) legges i en bunke som jeg åpner en dag jeg har noe annet å gjøre som jeg helst vil utsette litt til. Alle regninger legges i en bunke som betales i samme slengen sånn når det nærmer seg forfallsdato. Hvorfor skal jeg gidde å gjøre det før...? Og har jeg vært ute og reist, så kan jeg nesten love at etter en uke står bagen nesten like full på samme sted som jeg dumpet den. Men det høres kanskje greit ut dette også. Det er tross alt relativt beskjedne utsettelser som har minimale konsekvenser i det daglige.

Men lista stopper ikke her.. Jeg flyttet inn i ny leilighet i november, men har enda ikke klart å fikse innbo-forsikring. Jeg har heller ikke pakket ut alt eller pusset opp ferdig. Adresseforandringa fikk jeg ikke ordna før i mars, da jeg tilfeldigvis var innom skatteetaten og jeg ikke så noen grunn til å utsette det lenger.

Og sist, men ikke minst.... Dette er kanskje den værste til nå. Jeg utsetter å lese til eksamen. Det skal helst utsettes lengst mulig. Helst til siste kvelden før. Til nå i år har jeg hatt to eksamener. Den ene var en hjemmeoppgave hvor jeg ikke engang gadd å åpne bøkene før jeg fikk oppgaven. Den andre leste jeg til kvelden før. Det sykeste er at det gikk greit også. Ikke veldig bra, men absolutt godkjent. Og på onsdag er altså min siste eksamen for dette semesteret. Hele 33 timer igjen nå, og hva gjør jeg? Jo, jeg utsetter lesinga.. Ehm.. Kanskje ikke den beste tiden jeg kunne valgt å blogge på, men hva gjør man ikke for å utsette litt til..? ;)

Med dette tror jeg at jeg ganske så trygt kan skryte på meg å være verdensmester i å utsette! Noen som vil utfordre meg...?



PS: Må forøvrig legge til at det ikke ser ut som et bomba horehus her, til tross for mine tidvise utsettelser med huslige gjøremål. Hver ting har sin plass og jeg er flink til å rydde underveis. Der det finnes rot er det også system i rotet. Bare så det er sagt..

2 comments:

Anonymous said...

Haha, kjenner meg utrolig igjen. Jeg er også av typen som utsetter alt, men så er jeg også utroolig effektiv når jeg først setter igang, heldigvis! Ellers hadde vel aldri noe blitt gjort. Jeg har fått inkassobrev og masse tull pga en pakke jeg utsatte å sende tilbake, og til slutt nektet jegbare for alt. Hehe. Jeg utsetter å skifte kanal selvom det er drit på TV, fordi jeg ikke orker å reise meg. Jeg utsetter å stå opp, jeg utsetter å lage mat, jeg vil helst bare slappe av jeg:P

Vivian said...

Det er virkelig bra at det finnes flere som meg.. Jeg skal ikke skryte på meg i å være verdensmester i å slappe av, for det skjer som regel alltid noe her. Jeg må jo ha noe "viktigere" å gjøre når ting skal utsettes ;)