Thursday, May 29, 2008

Klar, ferdig...ferie?

I skrivende stund er det akkurat 24 timer siden gikk jeg smilende langs en av Oslos mange gater. Eksamen var akkurat levert og jeg var ferdig for denne gang. En eksamen mindre, et år nærmere målet. Jeg er skritt nærmere ferdig. Akkurat det ordet skremmer meg. Ferdig. Jeg liker nemlig ikke når ting tar slutt.

Det høres kanskje rart ut, men jeg er på en måte litt redd for det ukjente. Jeg liker ikke helt det med å kaste seg inn i nye situasjoner og bare skulle ta imot det som kommer. For hvem vet hva man møter på? Jeg liker forutsigbarhet.

En annen side ved det når ting tar slutt er at det faktisk føles litt trist. Trist å ikke lenger skulle få møte de samme folka, gjøre de samme tingene. Trist å ikke lenger ha det som alltid har vært. For man skaper et forhold til det man har. Både på godt og vondt. Det blir på en måte som et kjærlighetsforhold. Noen ganger møter man noe man liker, andre ganger liker man det ikke fullt så godt. Likevel er det trist når det tar slutt. Selv om man kanskje ikke savner selve forholdet, så savner man ting rundt det. De små tingene som betyr så mye.

Fordelen med at noe tar slutt er jo at noe nytt begynner. Noe nytt å spennende. Ny dag, nye muligheter. Og selv om det hverken er forutsigbart eller akkurat som det man hadde, så kan det bringe noe bedre. Jeg har en tendens til å ofte glemme dette, og akkurat derfor har jeg et fint ordtak lagret på mobilen. "Når en dør lukkes, åpnes en ny. Men vi ser ofte så lenge og fulle av beklagelse på den lukkede døren at vi ikke ser dem som åpnes for oss." Jeg synes det er et fint ordtak. Viktig å huske på at man alltid får nye muligheter, at det alltid kan komme noe bedre selv om noe bra tar slutt.

Nå er en periode slutt for min del, men bare for en stund. Jeg har begynt på sommerferien. Det siste halve året har gått så fort at jeg ikke engang har rukket å telle ned med "klar, ferdig, gå!".. Derfor ble det i dag "klar, ferdig, ferie!" Det kom overraskende på, men er veldig velkomment. For nå som jeg har minnet meg selv på at ny dag = nye muligheter, og også muligheten for noe bedre, så er jeg ikke lenger like redd for å kaste meg ut i det. Jeg tror nemlig denne sommeren kommer til å bli fin, selv om den garantert ikke blir som de somrene jeg har opplevd tidligere.

1 comment:

Anonymous said...

Nå føler jeg at jeg leser dobbelt her ;o
Men, som sagt, så må det jo gå minst 2 uker siden mensen sist skulle ha kommet før man kan ta en test. Om ikke mensen har kommet innen den tid så tar jeg meg en tur til helsesøster og pisser i ett glass. For vi er jo sååå gode venner fra før av -.-