Tuesday, May 27, 2008

Magiske penger...?

Jeg sitter her og ser på FrokostQuiz. Tragisk, ja. Jeg vet det, men jeg gjør det rett og slett fordi det er morsomt å se på. Folk har utrolig mange rare fakter som de tydeligvis ikke tenker over, men som blir veldig lette å se når de får sine '15 minutes of fame'. For ikke å snakke om at det i tide og utide dukker opp enkelte kjente ansikter.

FrokostQuiz kan ikke akkurat sies å være tv2s beste program. Det har heller ikke de beste programlederne. To jenter som med skringende stemmer prøver å uttrykke hvor enkelt det er å vinne og at man rett og slett er dum dersom man ikke forstår dette. At man rett og slett ikke vil sitt eget beste dersom man ikke ringer inn når man har forstått rebusen. En rebus som forøvrig ofte er på barneskole-nivå og i tillegg slenger de ut x antall hint, til de til slutt nesten har avslørt svaret. Det er jo så billig, så enkelt, så få som ringer inn og man har SÅÅÅ store sjanser for å vinne! Jeg vet at det er markedsføring og enkelte tomme sjeler blir nok også påvirket av dette. Jeg skulle bare ønske at det var et snev av sannhet i det de prøver å få frem..

Den enen delen av konkurransen er en seer-konkurranse. Man løser en rebus på skjermen og ringer inn eller sender sms. Så må man svare på 8 spørsmål og den som er raskest blir med i trekningen av en pengepremie. For dette betaler man ca 15 kr i minuttet. I dag har denne konkurransen en hovedpremie på ca 100 000 kroner. Det er utrolig hvor mye de pengene kan gjøre for deg. Enten så er det min forståelse av penger det er noe galt med, eller så har programlederen forstått noe som jeg ikke har. Det er nesten så jeg lurer på om det er noe magisk med disse pengene, for jeg hadde aldri i verden klart å realisere det programlederen foreslår hvis jeg en dag klarer å jobbe meg opp 100 000 kr på kontoen.

For 100 000 kroner kan du altså (i følge programlederen) realisere en av følgende drømmer:

* Ta med deg hele familien og bo på 5 stjerners hotell hele sommerferien
* ...og fremdeles ha 50 000 kr igjen..
* Dra på jordomseiling
* Slette hele studielånet ditt
* Kjøpe deg en NY bil!

Ja, det er ikke måte på hvor langt de pengene man vinner i dette programmet kan strekke. Vel og merke kan vinne. Har du noengang opplevd at den som ringer inn faktisk trekker ut denne stjerna eller jokeren eller hva de nå enn kaller det?? Det har nemlig ikke jeg. Og jeg har sett mange av disse programmene nå. I dag fikk den heldige vinneren hele 9000 kr. Ikke dårlig det heller, og hvertfall ikke med tanke på hvor langt de magiske pengene man vinner i FrokostQuiz kan strekke ;)

6 comments:

Anonymous said...

Haha, fantastisk. Helt enig med deg forøvrig. Allikevel hender det jeg MÅ sende inn til Mess Tv om jeg døgner og kjæresten har sovna fra meg. hehe:P

Anonymous said...

Kan jo hende at de mener at pengene godt kan bli med på ferien, men at det ikke er de som betaler for selve reisen. Hadde ikke forbauset meg, det er utrolig evne bak slike programmer ;)

Vivian said...

Hehe.. Jeg tror ganske sikkert at tv2 ikke sponser 2 mnd ferie på deg i tillegg til å gi deg 100 000 kr. Men hadde jo vært fint det da.. *drømme drømme*

Anonymous said...

Uh, 9000 kr.. Det vil jeg ha ^^

Hum, jeg må nok gå 10'ende også, men så er jeg ferdig med ung. :D
Ja, det blir utrolig deilig og slippe sånne unødvendige annmerkninger :) Står litt smått om tentamen på bloggen min nå ^^

Anonymous said...

Så, nå vet du litt mer om Lille Eddi. ;)
Jeg syns du skriver bra jeg, Vivian! Syns din blogg er en veldig oppfriskende versjon i forhold til mange av de på blogg.no.

Liker du å lese blogger? Siden du beveget deg bort fra blogger.no bloggene og leser de på blogg.no mener jeg. ;)

Anonymous said...

Hehe, det er litt tragisk